Lapsevanemate rahulolu-uuring 2022
Statsionaaris viibinud lapsevanemate rahulolu uuringu tulemused 2022. a.
Tallinna Lastehaiglas (TLH) on lastevanemate rahulolu haiglasviibimise ajal monitooritud alates 2006. aastast ühesuguse küsimustiku alusel. Tartu Ülikooli Kliinikumis ja ka Tallinna Lastehaiglas on seatud sihiks saavutada vähemalt 75 %-line „väga rahul“ olevate patsientide ja/või hooldajate (lastehaiglas- vanemate ) hulk. Vanemate rahulolu ja lojaalsus on üheks kvaliteedi indikaatoriks lastehaigla ja TÜK Lastekliiniku tulemuste võrdlemisel (benchmarking). Vanemate rahulolu on väärtuslik tervishoiu kvaliteedi mõõdik, mis on muutunud efektiivse tervishoiu teenuse kõige olulisemaks tingimuseks .
Eesmärgid: selgitada lapsevanemate üldist rahulolu raviga, lojaalsust haiglale ja kogemusi ning rahulolu raviprotsessi erinevate aspektidega haiglaravil viibimise ajal. Peamiste rahulolu aspektide taseme eesmärgiks on aastate jooksul olnud sihtväärtus -75% vastanutest olid väga rahul.
Meetod: Ankeetküsitlus haiglas viibimise ajal. Vanemate küsitlustes kasutati varem juurutatud isetäidetavat ankeeti, mis on kasutusel paljudes Eesti haiglates, eelkõige meie partnerhaiglas – Tartu Ülikooli Kliinikumis.
Kvantitatiivne andmete analüüs viidi läbi SPSS statistilise paketiga juunikuul, koostati aruanne, mis paberversioonis edastati juhtkonnale ja igale osakonnale ning koos aruande kohta käivate joonistega paigutati lastehaigla DHS-i.
Analüüsi ei võetud osakonda, kus uuritud vanemate arv oli väiksem kui 10 (neuroloogia osakond). Kõikide aspektide võrdlus on teostatud 2019. aastaga , kõrvale jäeti 2020-2021 a seoses COVID-19 pandeemiaga .
Tulemused. Uuringu perioodil (jaanuar – mai 2021) jagati välja 356 ankeeti. Tagasi laekus 286 ankeeti, mis andis vastamise määraks 80 %.
Analüüsil leiti vanemate jaoks 3 olulist aspekti 2022 a:
Arstide usaldusväärsus ja oskused -12%
Lapsele antud abi -10%
Selgituste arusaadavus - 10%
Erinevate ravi aspektide võrdluseks valiti 2 tavalist aastat (2018 ja 2019 ) ja 2022.a. 2021 ja 2022 oli teenuse osutamine oluliselt häiritud seoses COVID-19 pandeemiaga ja selle järelmõjuga. Tulemused on esitatud tabelis 1, milles võrdlus on tähistatud kahe viimase uuringu vahel (2019 vs 2022).
Tabel 1. 16st aspektis 11s on võrreldes on toimunud paranemine
Avatud küsimuste kaudu selgus samuti vajadus parandamiseks informatsiooni andmises ja suhtlemises, mis mõjutavad üldist ravikvaliteeti. Tähelepanu peaks järgnevas analüüsis pöörama esmajoones nendele raviaspektidele, kus väga rahulolevate arv jääb alla 70%.
Tähelepanu vajavateks aspektideks 2022. a. on:
*Enne haiglaravi alustamist antud selgitused ja juhised;
*Teave ravimite ja nende kõrvaltoimete kohta;
*Õe poolt antud teave tehtavate protseduuride/uuringute kohta;
*Teave kodukorra kohta.
Joonis 1. Joonisel on näidatud üldist rahulolu haiglaraviga ja lojaalsust asutusele 3 aasta dünaamikas.
Vanemate poolt antud hinnangud erinevate ravi aspektide kohta saab kasutada iga üksiku üksuse ravikvaliteedi parenduseks ja suurendada vastutust laste ja perede ees. Uuringu tulemuste kasutamine aitab suurendada perekesksust ja lapsesõbralikkust haiglas.
Tänu uuringu läbiviimise eest osakondade õdedele ja osalemise eest lapsevanematele!
Analüüsi ja kokkuvõte koostas
Lagle Suurorg, MD, PhD
Kvaliteediteenistuse juhataja
Kontaktid
Lagle Suurorg
lagle.suurorg@lastehaigla.ee
kvaliteediteenistuse juhataja
tel 697 7303